Fenechiu şi Şova, primul duel fratricid pe bani inexistenţi

Pentru prima dată în istoria postdecembristă, un guvern a scos la încălzire doi miniştri pentru construirea de uliţe cu patru benzi, câte două pe sens. Unul e moldovean, Relu Fenechiu, altu-i muntean, Dănuţ Coman Şova.

Fenechiu_Reludan-sova

Tânărul premier Victor Ponta a dorit, probabil, să aibă o competiţie serioasă cu rezultate pe măsura combatanţilor. Iar în şedinţa de miercuri a Executivului, Ponta va da piept cu propunerea liberalului. Moldoveanul Fenechiu vrea să demonstreze că se poate face o autostradă în parteneriat public-privat. Penelistul este convins că în 2014 se va pune prima lopată de asfalt şi se vor cheltui circa 10 milioane de euro pe kilometrul de uliţă cu două benzi pe sens, care va lega Iaşiul de Câmpia Turzii – şi nu de Târgu-Mureş, cum s-a prevăzut iniţial. Ba, ministrul Fenechiu vrea chiar să lase la latitudinea constructorului traseul final al autostrăzii ce va aduna circa 370 de kilometri, el având doar pretenţia ca punctele extreme să nu se modifice.

Dar pentru că vorbim de România, situaţia nu este atât de roz pe cât ar dori-o Fenechiu, şi nici măcar lila, pentru că nu există bani în buget pentru o astfel de investiţie rutieră în Moldova pesedistului. Iar dacă ar fi să-l ascultăm pe premierul Victor Ponta, CNADNR are datorii către constructori în valoare de 2,5 miliarde de lei şi buget tot de 2,5 miliarde de lei, aşa că bani de investiţii ar fi… zero. Desigur… dacă liberalul găseşte investitori, atunci n-are nimic împotrivă ca autostrada să se facă. Evident, tot în ograda lui Şova, unde – logic – sunt autostrăzile.

Cel puţin aşa a decretat amicul Dănuţ, şeful Marilor Proiecte şi Investiţii, care înglobează şi mult hulita şi jecmănita Companie Naţională de Autostrăzi – CNADNR. Mâna dreaptă a lui Ponta nu s-a arătat prea încântat că liberalul Fenechiu se bagă peste feuda „roşilor” din USL, astfel că a vrut să pună lucrurile la punct din prima, anticipând chiar anunţul de duminică al adversarului de la Transporturi.

Fără a se lăsa mai prejos la capitolul promisiuni, munteanul Şova ne propune altă afacere cu uliţe asfaltate pe patru benzi ce se vrea rentabilă pentru România. Pesedistul ne anunţă că până pe 15 aprilie vom şti cine va construi 100 km de autostradă pe traseul Timişoara-Lugoj-Deva. Până acum nu este clar de unde va colecta ministrul delegat cele 900 de milioane de euro necesare construirii celor 100 de kilometri, dar Şova ţine să obţină un câştigător. De fapt, patru, deoarece sunt scoase la licitaţie patru tronsoane.

Dacă în cazul moldoveanului Fenechiu lucrurile par clare – constructorul vine cu o parte din finanţare, iar ministerul cu fonduri de la instituţii bancare -, în situaţia munteanului Şova banii sunt cu adevărat virtuali. Pentru că 85% din miliardul de euro programat pentru autostrada Timişoara-Lugoj-Deva trebuie luate din fondurile europene prevăzute pentru acest Coridor IV paneuropean. Numai că aici este o mică-mare belea – ca să-l plagiem pe preşedintele Băsescu:fondurile europene pentru infrastructura rutieră românească sunt ferecate cu o mie de lacăte! Iar Ponta ştie foarte bine de ce primeşte această pedeapsă.

Editorial publicat în cotidianul naţional PUTEREA.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: